PRAWA PACJENTA - CZY ZNASZ JE DOBRZE?
Ile się słyszy o błędach diagnostycznych polegających na nieprawidłowym orzeczeniu choroby, o błędach terapeutycznych czyli w tym wypadku złym doborze leczenia jak i błędach technicznych (wykonanie źle badania czy operacji). To wszytko to błąd medyczny...czy kiedy taka sytuacja wyniknie u nas, czy wiemy jakie mamy prawa?
Pomoc przyda się, jeśli nie mamy doświadczenia w dochodzeniu roszczeń,
nie znamy obowiązujących przepisów prawa i nie posiadamy podstawowej
wiedzy obejmującej odszkodowania medyczne. Oczywiście pomoc przyda się też,
gdy nie czujemy się na siłach, aby samodzielnie walczyć
o zadośćuczynienie za błąd lekarski popełniony w szpitalu, pomoc
wyspecjalizowanych prawników będzie wtedy najlepszą decyzją.
Poszkodowany, który stwierdzi, że doszło do popełnienia błędu ze strony szpitala lub lekarza, musi jak najszybciej zgromadzić dokumentację medyczną (historię zdrowia i choroby, wyniki badań diagnostycznych, orzeczenia i opinie lekarskie, itp.).
Pamiętajmy o tym, że pacjent ma pełne prawo dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego
stanu zdrowia oraz udzielanych mu świadczeń zdrowotnych. Dokumentacja
udostępniana jest do wglądu w siedzibie szpitala lub poprzez
sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii. Wydanie
kserokopii dokumentacji jest obowiązkiem każdej placówki zdrowotnej. Koniec i kropka! Warto pamiętać, że dokumentację medyczną szpital może udostępnić również
przedstawicielowi ustawowemu pacjenta lub osobie przez pacjenta
upoważnionej.
Dowodami w sprawie o ustalenie wysokości i zasadności odszkodowania są także: faktury i paragony poniesionych kosztów związanych z leczeniem, wizytami lekarskimi, badaniami, rehabilitacją, dojazdami, płatnymi zabiegami etc.
Monika
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz